Tuesday, May 17, 2011

Beristighfarlah...

Istighfar kalimat yang sangat pendek, tapi memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita. Istighfar memiliki dua makna.

Pertama, setiap kali kita mengucapkan astaghfirullahal’adzim, bererti kita minta ampun kepada Allah, minta dimaafkan kesalahan kita, minta ditutupi segala aib kita. Semakin kerap kita beristighfar maka semakin bersih diri kita daripada dosa. Allah sangat menyukai hambanya yang suka beristighfar. Kerana tidak ada satu pun antara kita yang terlepas dari melakukan dosa, maka istighfar adalah kewajipan dan keperluan bagi kita agar Allah mengampuni dosa kita, memaafkan kesalahan kita dan menutupi aib kita.

Kedua setiap kali kita mengucapkan astaghfirullahal’adzim, bererti kita minta kepada Allah, mohon agar Allah memperbaiki hidup kita dengan menguatkan akidah kita, memberi kita nikmat dalam ibadah yang khusyuk dan menjadikan akhlak yang mulia.

Rasulullah s.a.w bersabda, ” Barangsiapa yang membiasakan dan selalu beristighfar kepada Allah, maka Allah memudahkan saat ia sulit, Allah gembirakan saat ia sedih dan Allah beri rezeki dari jalan yang tidak pernah ia duga.”

Kemudian, di dalam al-Quran surah Nuh ayat 10, 11,dan  12, Allah s.w.t berfirman, maksudnya :

” Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun. Nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai”.

Jadi, adalah kewajipan bagi kita sebagai hambaNya, perlu sentiasa beristighfar. Rasulullah s.a.w tidak akan bangun dari tempat tidur baginda kecuali setelah beristighfar sebanyak 70 kali, dalam hadis lain menyebut sebanyak 100 kali. Walaupun Rasulullah maksum, bebas daripada dosa, dijamin masuk syurga tapi begitu hebat istighfarnya kepada Allah.. apatah lagi kita yang banyak dosa.




Beristighfarlah kepada Allah, nescaya Allah akan permudahkan urusan kita, memgurniakan generasi yang soleh dan memberikan kehidupan yang sejahtera kepada kita. InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...